CLAIREFONTAINE, CZĘŚĆ II - PAPIERY DO AKWARELI FONTAINE, ETIVAL, FLAMBOYANT, CARDINAL

Technika akwarelowa stała się obecnie bardzo popularna. Ja co chwilę dzięki sieciom społecznościowym znajduję nowego akwarelistę, którego poczynania chętnie obserwuję. Coraz bardziej powszechne stają się również kursy online malowania akwarelami. A na usta ciśnie się pytanie - dlaczego akurat akwarele? Wcale nie jest to wdzięczna technika do nauki malowania, farby nie są kryjące, rozlewają się, wymagają pewnej i precyzyjnej ręki, bo o większych poprawkach możemy zapomnieć, więc pracować z nimi trzeba z uwagą. Jednak to wszystko co dla jednych może być wadą, dla innych jest największą zaletą tej techniki malarskiej. Akwarelami można bowiem uzyskać efekty unikalne, jakich nie otrzymamy malując innymi farbami. Być może dlatego farby akwarelowe często nazywane są arystokracją wśród farb.

Chyba w każdej technice malarskiej obowiązuje hasło: bo do tanga trzeba dwojga. Mówiąc mniej enigmatycznie, potrzebujemy po pierwsze czegoś, czym będziemy malować - farby, kredki, pasteli, a po drugie czegoś, na czym będziemy malować, czyli odpowiedniego podłoża. O ile w temacie pierwszego znaleźć możemy całą masę informacji, artykułów i porównań, to mam wrażenie, że temat podłoży, tudzież papierów do akwareli jest traktowany troszkę po macoszemu. Dlatego właśnie dzisiaj zajmę się papierami do akwareli, a mianowicie papierami od Clairefontaine, no bo przecież to światowa czołówka w tej dziedzinie.

Istnieją dwa popularne podejścia do malowania akwarelami: "mokre na suche" i "mokre na mokre", stosowane w zależności od tego jaki efekt chcemy osiągnąć. Pierwsza technika polega na nakładaniu farby na suchy papier, co pozwala na uzyskaniu mocnej głębi, wyraźnych krawędzi, szczegółów, detali. Druga technika polega na nakładaniu farby na uprzednio zmoczony wodą papier. Pozwala przede wszystkim na uzyskanie cieniowania, łagodnych przejść kolorów czy przezroczystości. Papiery od Clairefontaine zostały zaprojektowane tak, aby wspierać obie te techniki. Wykonane są w 100% z bawełny i/lub włókien celulozowych. Charakteryzują się świetną absorpcją wody i zachowaniem koloru. Wszystkie niżej omówione papiery są bezkwasowe, posiadają neutralne pH i zostały wyprodukowane bez użycia optycznych wybielaczy, które mają negatywny wpływ na trwałość papieru. Papiery dostępne są w formie arkuszy lub w postaci bloków. Wśród serii papierów Clairefontaine wyróżnić możemy kolekcje: FONTAINEETIVALFLAMBOYANTCARDINAL.

 

1. PAPIER CLAIREFONTAINE FONTAINE

PAPIER CLAIREFONTAINE FONTAINE

Papier Fontaine jest wyprodukowany w 100% z bawełny. Tradycyjnie, papiery przeznaczone do sztuk pięknych były produkowane wyłącznie z bawełny, która gwarantowała bardzo dobrą stabilność. Jednak współcześnie, postęp jaki został poczyniony w technologii papierniczej umożliwia produkowanie przede wszystkim papierów cellulozowych o takiej samej jakości i zachowaniu. Włókna bawełniane, z jakich został wyprodukowany papier Fontaine, są puste w środku, dzięki czemu mają zdolność wchłaniania większej ilości wody, co jest szczególnie ważne w technice akwarelowej. Papier Fontaine zadowoli najbardziej wymagających artystów.

W gamie papierów FONTAINE wyróżnić można:

  • Grain Satine (Hot Pressed), 300g - papier prasowany na gorąco, gładki, inaczej zwany satynowym dedykowany do prac precyzyjnych, zawierających sporo detali, jak np. portrety.
  • Grain Demi-Satin (Semi Glazed), 300g - papier pół-gładki, pośredni między Grain Satine i Grain Fin, dedykowany do szczegółowych prac, w których liczą się czyste, wyraźne krawędzie.
  • Grain Fin (Cold Pressed), 300g i 640g - papier prasowany na zimno. Ten o gramaturze 300g posiada delikatne ziarno, najbardziej popularne wśród papierów do akwareli. Występuje również w kolorze czarnym. To dobry papier na początek przygody z techniką akwarelową. Ten w gramaturze 640g będzie świetny do wymagających, czasochłonnych i dokładnych prac, gdyż będzie w stanie przyjąć duże ilości wody. Polecany do malowania martwej natury, pejzaży.
  • Grain Torchon (Rough), 300g i 535g - papier szorstki, o wyraźnym ziarnie, nadaje wyjątkowego charakteru pracom, często jest nazywany po prostu torchon.
  • Grain Nuageux (Cloud Texture), 300g - posiada falistą powierzchnię, kojarzoną z chmurami. Nada unikalnej wyrazistości pejzażom.

 

Na zdjęciach poniżej papier Fontaine Grain Demi-Satin

Papier Fontaine Grain Demi-Satin

Papier Fontaine Grain Demi-Satin

Na zdjęciach poniżej papier Fontaine Grain Fin 300g

Papier Fontaine Grain Fin 300g

Papier Fontaine Grain Fin 300g


 

2. PAPIER CLAIREFONTAINE ETIVAL

PAPIER CLAIREFONTAINE ETIVAL

Papier Etival to papier w 100% celulozowy. Przyjazny w pracy, odbija światło, pozwala zachować transparentność kolorów oraz ich jasność. Posiada równie dobre właściwości jak papier bawełniany - harmonijną teksturę, stabilność, świetną absorpcję wody. Klejone z czterech stron. Polecany dla amatorów, ale przede wszystkim dla artystów profesjonalistów. Papiery z serii Etival (z wyłączeniem serii STUDY) posiadają charakterystyczne wystawowe rozmiary, odpowiadające najczęściej spotykanym obrazom.

W gamie papierów ETIVAL wyróżnić można:

  • Grain Classic (Classic Grain) 200g i 300g - papier posiada fakturę, która kojarzy nam się z tkaniną boucle albo barankiem. Spośród wszystkich papierów do akwareli Clairefontaine jego faktura jest najbardziej wyraźna i najmocniej przyciąga wzrok. Prace wykonane na tym papierze cechuje subtelność. Polecany zwłaszcza początkującym oraz osobom, które malują okazyjnie.
  • Grain Fin (Cold Pressed) 200g i 300g - prasowany na zimno papier, cechujący się najwyższą regularnością, a co za tym idzie łatwością pracy. Polecany do tworzenia prac-studiów oraz prac z dużym użyciem wody.
  • Grain Fin (Cold Pressed) STUDY 200g i 300g - to prasowane na zimno papiery dedykowane do pracy studyjnej; studenckie, szkolne, które występują w rozmiarach A5, A4, A3. Klejone z jednej strony.
  • Grain Torchon (Rough) 300g - papier o grubej, szorstkiej fakturze. Posiada efekt splotu niczym dzianina, specyficzny dla marki Clairefontaine.
  • Grain Fin et Torchon (Cold Pressed/Rough), 300g - dwustronny, czarny papier prasowany na zimno. Z jednej strony posiada delikatną, łatwą do pracy, gładką fakturę. Z drugiej strony znajduje się mocno ziarnista powierzchnia. Idealny do pracy z farbami mocniej kryjącymi, opalizującymi i metalicznymi. Czerń doda im wyjątkowej głębi.

 

Na zdjęciu poniżej papier Etival Grain Fin 200g

Papier Etival Grain Fin 200g

Na zdjęciu poniżej papier Etival Grain Fin Study

Papier Etival Grain Fin Study

Na zdjęciu poniżej papier Etival Grain Fin Study 200g

Papier Etival Grain Fin Study 200g

Na zdjęciu poniżej papier Etival Grain Fin Study 300g

Papier Etival Grain Fin Study 300g

Na zdjęciu poniżej papier Etival Torchon 

Papier Etival Torchon


 

3. PAPIER CLAIREFONTAINE FLAMBOYANT

PAPIER CLAIREFONTAINE FLAMBOYANT

Papier Flamboyant 300g, został wyprodukowany z celulozy i bawełny w stosunku 1:1. Flamboyant z angielskiego oznacza kwiecisty, ozdobny. Taki właśnie jest papier z tej kolekcji. Posiada gruboziarnistą, reliefową fakturę, nieco przypominającą gąbkę, co czyni go wyjątkowym na tle innych papierów do akwareli. Niespotykana faktura doskonale sprawdzi się w pracach abstrakcyjnych lub przy tworzeniu sztuki nowoczesnej. Dodatkowo papier świetnie absorbuje wodę. Polecany artystom o najwyższych wymaganiach, którzy lubią eksperymentować ze sztuką.

 

PAPIER CLAIREFONTAINE FLAMBOYANT

PAPIER CLAIREFONTAINE FLAMBOYANT


 

4. PAPIER CLAIREFONTAINE CARDINAL

PAPIER CLAIREFONTAINE CARDINAL

Papier Cardinal 300gjak jego poprzednik, powstał z połączenia włókien bawełnianych (30%) oraz celulozowych (70%). Cardinal to papier dwustronny - z jednej strony najbardziej uniwersalna faktura Grain Fin z delikatnym ziarnem, z drugiej strony faktura Grain Torchon, a więc powierzchnia mocno ziarnista. Papier idealny dla osób, które nie mogą się zdecydować między papierem celulozowym (Etival) i bawełnianym (Fontaine), wybrać faktury najbardziej odpowiedniej do swoich prac lub po prostu wykorzystują różne ziarnistości w swoich pracach.

 

PAPIER CLAIREFONTAINE CARDINAL

PAPIER CLAIREFONTAINE CARDINAL


 

Jak widać Clairefontaine oferuje papiery zarówno dla amatorów jak i dla profesjonalistów. Tak, to produkty z wyższej półki, ale wychodzę z założenia, że czasem jednak lepiej zacząć swoją przygodę z dana techniką, wybierając te wyższej jakości, niejednokrotnie droższe narzędzia i przybory do pracy, aby już na samym wstępie się nie zniechęcić. Bo przyczyna tego, że coś nam nie wychodzi może leżeć: a) po stronie nie do końca opanowanej techniki, b) po stronie słabych farb, pędzli lub papieru. Wiecie jak długo ja nie mogłam przekonać się do akwareli? Całe lata! A to dlatego, że miałam skojarzenia z twardymi, szkolnymi akwarelowymi krążkami, prawie pozbawionymi pigmentu i totalnie nieprzystosowanymi do tej techniki, śliskimi papierami. 

Mam nadzieje, że dzięki powyższej ściągawce będzie Wam znacznie łatwiej wybrać odpowiedni papier dla siebie. W razie czego Świat Artysty zawsze służy pomocą :) 

A teraz, Droga Arystokracjo, pędzle w dłoń i zmalujmy coś pięknego! :)

 

Na zakupy

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl